Sunday, December 23, 2012

3 Hari terbang !

Assalamualaikum...

Amboi kemain lama blog ni terkapai-kapai di lautan tak bertepi. Baru hari ni terbukak pintu hati nak update. Setelah seharian bertapa di bilik air. Memberus, menggonyoh, bercucuk tanam, maka barulah berkesempatan nak online. Gigihnya aku demi pembaca blog yang dikasihani *walhal tulis sendiri, baca sendiri* kahkah.

Kondisi aku sekarang macam nak demam. Gigih ko, seluruh badan aku lenguh-lenguh setelah 3 hari memungut hasil hutan, berpeluh sakan basuh baju, tetiba demam ni macam nak baik dah. See, badan aku ni faham perasaan tuannye, dia tanak manja-manja dah, demam segala, nak makan ubat eii terima kasih jelah.

Ceritanya gini jemah....

Kitorang anggota SISPA (pertahanan awam) pergi camping hutan jauh nun kat Setiu *nak sebut ni muncung kena berdepa-depa*. Hoi musim hujan ni memanglah cari pasal bercamping bagai. Entahpape. Masa nak bertolak dari Umt ni pun dah hujan lebat. Sejuk weiii..

Dalam 2 jam gitu, sampailah tempat yang dituju. Tak suka okey dengan ajk-ajk ni semua. Muka nak ketat, tak menyabar. Cakap nak jerit-jerit je lagi-lagi yang pompuan tu. Yang lelakinya suara humble sangat T__T. Kesian siapa yang kahwin ngan dorang ni, malam pertama tak boleh nak romantik-romantik cakap slow-slow dalam kelambu, tak pasal-pasal laki dorang mati terkejut asyik kena tengking hahaha sempat je aku ni ~

Air terjun kat situ deras MasyaAllah cantik pulak tu ! Puas dah berendam sakan. Hari pertama tak best sangat sebab hujan, semua aktiviti tergendala. Konon-kononnya nak buat water-confident, harapan la..... Pastu kitorang semua kena tolong-tolong kppek bawang, tapi.....pakai tangan je, kopek la pakai kuku, sampai pijau-pijau tangan.. ko hadoo??

Tidur kat khemah pun macam tido dalam air. Belum masuk lagi bau badan masing-masing owh my... tapi bila dah ngantuk sangat kisah pulak kan aku.. Memang sepanjang duduk sana, baju ko basah jelah, hujan kan?

Hari kedua. Go on macam biasa. Jungle trekking yeah ! Di sinilah bermula kisah bapak-bapak pacat mula menaungi hidup manusia. Geli okey..Memang adventure gila sebab jauh bilalah nak sampai-sampai ni, tak tahan dengan pacat yang macam utik-utik tu yang panjang besar kemain berebut-rebut masuh dalam kasut nak hisap darah manusia. Aku dah dapat 6 kiss dari pacat-pacat ni semua. Sebelum hisap, kurus sungguh, bila dah hisap jadi gemuk pemalas nak utik-utik dah. Darah memang tak benti-benti mengalir sampai malam, heiiiii menggerutu bila pikir. Nak cabut dia dari kulit tu masyaAllah geli takut semua ada. arghhhh ! terpaksa jugak buat. Membe aku tu haaa pacat tu boleh pulak gigit jerawat kat dada dia, padahal pakai tudung ni. Sabar jelah T__T .Ni aku tengah menahan rasa nak garu-garu bekas gigitan ni. Habislah kulit yang halus mulus ni muahahaha. Dengar ceritanya, malam hari kedua tu nak buat night walk dalam hutan jugak, semua dah cuak, siang nampak pacat pun dah macam nampak Kak Limah, apatah lagi malam kan..

Namun malam pun menjelang tiba....

Bunyi seram.

Pukul satu pagi kami dikejutkan dengan suara makhluk. Eleh ingatkan tak jadi. Ura-ura kata nak main burung hantu. Apakah-apakah..

Tapi kena night walk jugak. Gerimis mengundang, takpe lagi. Apa jadah hujan-hujan nak pergi night walk dalam hutan gelap gelita tu weii, dah lah tak boleh bawak torch light. Redha.

Rupa-rupanya night walk dekat jalan raya je. Huaaaaaaa...di sinilah bermulanya peristiwa...

Kitorang dibekalkan setengah batang lilin untuk 1 jam 45 minit perjalanan. Memang tak la kan lilin tu nak bernyawa je sepanjang jalan. Dekat check point pertama. Soalan tak dapat dijawab, kena denda ar apa lagi. Kena baring menelentang, guling2 sampai 10 pusingan. Masing-masing terkocoh-kocoh buat dengan uniform nya lagi, kasut boot yang berat Ya Allah. Dan dan aku yang baring depan sekali, golek punya golek dumb ! Aku langgar apa ni. Perasaan masa tu macam baru lepas eksiden. Serius macam kena langgar apa. Blur-blur nak pengsan over tau. Terhantuk dekat dinding yang aku ingatkan lopak besar kat jalan. Rupa-rupanya LONGKANG !

Longkang weii. Aku tak tau masa tu nak nangis ke, nak ketawa..hahaha..Sakit okey terhantuk, habis dagu aku calar balar macam kena cakar kucing, bibir berdarah, gigi bersepai (okey ini tak lawak) . Gigi arnab aku tersompek sikit, gigi taring terkopek jugak. Aku dah tak fikir apa masa tu melainkan nasib gigi aku. Memang rasa gigi dah bergoyang-goyang, tetiba teringat bino punya gigi T___T nak kunyah pun ngilu-ngilu lagi. Kedengaran agak ngeri kan. Nasib masa tu gelap, masing-masing tak perasan aku masuk longkang kecuali akak ajk yg cissss tu huh! Sepanjang perjalanan nak habiskan check point tu asyiklah meraba gigi muahaha.

Okey. Dah habis semua check point dalan pukul 2.45, kebetulan kitorang group pertama bergerak, terpaksa tunggu group lain sampai pukul 5.30. Sementara tunggu, duduk lah berbual berice breaking dengan group 2, part ni best, semua kaki merapu keluar. Sampai satu masa masing-masing terdiam. Ngantuk mungkin. Bayangkan masa tu dah hujan rintik-rintik, Kitrang tau dah, kalau dah mula hujan, takkan berhenti punya. Kitorang semua duduk atas jalan, redha jelah duduk dalam hujan 3 jam okey 3 jam !. Rasa macam nyawa-nyawa ikan je masa tu kena hujan yang maha lebat. Allah. Sampai rasa nak demam segala, memang pengalaman pahit betul. Sejuk sangat sampai nak bercakap pun laga-laga gigi. Silap hari bulan semua kena sumpah jadi peti ais.

nak jugak tunjuk bukti calar balar. Abaikan mulut yang tengah berkemam tu. Dan tahi lalat yang sungguh ayu terletak. Awas ini bukan cik jurujerawat.

Hari siang. berendam dalam air. walaupun macam dugong. Tetap sopan orang kata. haha. Memang best sejuk-sejuk hujan berendam lagi kan.

Aktiviti diteruskan dengan flying fox. Oyeahhh ! Bestnya tak pernah cuba kot.Tapi yang ni pendek je, tak puas la nak pejam-pejam mata. Ko pejam mata, bukak-bukak je dah sampai. Sangat tak best, Turn aku, kaki panjang sangat kan, nak berlepas tu habis kaki aku mencantas dahan-dahan pokok, pastu siap berpusing-pusing bagai tali aku ni..kang tersangkut kat pertengahan siapa nak selamatkan aku, dah lah tak kahwin lagi T__T

Overall, semua aktiviti best ! Makan masa camping macam biasalah, macam pelarian, cangkung, duduk tepi longkang (alergik dah dengar perkataan ni), makan jemput-jemput macam gigit tayar basikal. Sadis. Tapi bersyukur ada jugak makanan yang boleh dimakan :") Harapan lah kalau nak cantik-cantik dalam hutan kan lagi-lagi time hujan, sembahyang pun dalam keadaan orang yang tengah survival. Tak mandi 3 hari pun tak kisah bila bau deodoran yang harum mewangi, sapu deodoran pun tengok kesan dekat stick warna hitam. Nampak tak permainan selama 3 hari tak mandi di situ ?

Part yang tak bestnya tengok perangai ajk-ajk. heh berapa kali nak mention ni ~

As usual, mestilah takda gambar. Semua tumpang kamera orang. Kesian korang. Mesti rindu aku kan. 









No comments:

Post a Comment