Sunday, October 2, 2011

Petikan


            “Baca Quran ni patutnya macam baca novel la.Patutnya lebih lagi daripada tu.Baca Quran ni kena ada feel.Kalau tak,tak bawa makna apa.” Akmal sengih. “Kalau orang baca novel tu boleh feel habis sampai menangis-nangis,baca Quran ni patutnya berkali ganda lebih feel daripada tu.Patut habis tisu berkotak-kotak kalau betul-betul boleh hayati kalam Allah ni.”
            Fend sengih kelat.Nak relate dengan baca novel tu mungkin tak berapa sangat la kot,sebab dia bukan kaki buku macam K².Tapi kalau untuk feel tu,dia boleh relate dengan feel pada lagu-lagu.Memang faham sangat.
            “Tu la.Kita ni kadang-kadang berlagak.” Akmal senyum segaris. “Kalau baca Quran dengan tafsir,kita sentiasa je letak diri kita jadi ‘watak putih’ dalam Quran tu.Tapi kita lupa,cukup ke kriteria kita nak jadi ‘watak putih’ tu.Cukup ke apa yang kita dah buat selama ni untuk dengan bangganya kata ‘aku la orangnya yang disebutkan dalam ayat ‘wahai orang yang beriman....’, ‘wahai orang mukmin’..... ‘golongan-golongan muhsinin’ tu’.Yakin ke kita yang kita ni orang yang Allah sebut dalam Quran tentang orang yang diberi balasan syurga dengan nikmat tak ada limit tu?Betul amal kita cukup untuk jadi orang-orang yang Allah sebut tu?”
            Terdiam dibuatnya mendengar kata-kata Akmal tu.Memang betul pun tu yang selalu dibuat.Ada jugak la rasa perasan ‘beriman’ tu.Sebab kita memang orang Islam,boleh kot kalau nak perasan macam tu?Tapi betul jugak cakap Akmal.Cukup kriteria ke?
            “Sepatutnya kita letak sekali diri kita untuk jadi ‘watak hitam’.Bayangkan yang diri kita la orang yang diseksa dalam neraka yang Allah describe dalam Quran tu.Bayangkan kita la orang yang kena azab.Baru la kita lagi berlumba-lumba nak lari dari jadi golongan-golongan tu.Kita ni sebenarnya kadang-kadang tertipu bila terlampau berangan sangat yang kita ni la ‘watak putih’,sedangkan amal kita nak melayakkan kita jadi ‘watak kelabu’ pun tak cukup qualification.” 


P/S ; aku terasa sendiri...

No comments:

Post a Comment